Företrädesrätt till återanställning

Hej! Jag har en fråga angende lagen om återanställningsrätt. Jag är tillsvidareanställd och blev varslad pga arbetsbrist. Jag har skrivit på uppsägningspappret men redan nu under uppsägningstiden har det inkommit mer jobb och nu är jag erbjuden en visstidsanställning på två månader direkt efter tillsvidareanställningens upphörande. Min fråga är om jag kan mista rätten att få förtur på återanställning om jag tackar ja till en anställning med nya villkor? Samt vad händer om jag tackar nej? Kan arbetsgivaren utesluta mig från förturslistan då? Det känns som hur jag än gör så blir det inte till min fördel...Mvh Katja

Lawline svarar

Hej Tackar du ja till erbjudandet så upphör din företrädesrätt, AD 1986 nr 50. Skulle du tacka nej till ett erbjudande om jobb som du skäligen borde ha godtagit, förlorar du din rätt till företrädesrätt, 27 § 3 st Lag (1982:80) om anställningsskydd (se https://lagen.nu/1982:80). I AD 1982 nr 158 har arbetsdomstolen sagt att en anställd som varit anställd i 5 år hos arbetsgivaren inte förlorade sin företrädesrätt pga av att han tackat ner till en visstidsanställning på 3 månader. AD sa att om det föreligger risk för att arbetstagaren skulle gå miste om erbjudanden om tillsvidareanställning är erbjudandet inte något som han skäligen borde anta. Arbetsgivaren blev skadeståndsskyldig. Med vänliga hälsningar
Markus GidbarkRådgivare