FrågaARBETSRÄTTÖvrigt 26/04/2012

Rätt att avskeda?

har min arbetsgivare rätt av avskeda mig efter en mobilräkning som kostat totalt 3000:- arbetsmobil räknat på 4 månader tillbaka till kostnaden ovan. Jag har erbjudit mig att betala hela kostnaden samt inte ha arbetstelefon längre utan har min egna privata. Jag är fast anställd i kommunen sen 12 år tillbaka. Aldrig haft problem med detta förut. Jag är nu hemma med lön under utredningens gång. Svara mig gärna snarast!

Lawline svarar

Hej, och tack för din fråga. I Lag (1982:80) om anställningsskydd anges det i 18 § när en arbetsgivare har rätt att avskeda en arbetstagare. För att kunna bli avskedad måste arbetstagaren grovt har åsidosatt sina åligganden mot arbetsgivaren. Det är svårt att avgöra med den informationen du angivit vad som är ett grovt åsidosättande av dina ålägganden mot arbetsgivaren. Du har erbjudit dig att betala mobilräkningen, vilket kan vara positivt. Men anser de att det är ett grovt åsidosättande kan de avskeda dig på de grunderna. Som tidigare nämnts är det svårt att avgöra med den informationen du angivit vad som är att anse som grovt åsidosättande på din arbetsplats. I 35 § LAS regleras dock att om en arbetstagare blivit avskedad under omständigheter som inte ens skulle ha räckt till för en giltig uppsägning, skall avskedandet förklaras ogiltigt på yrkande av arbetstagaren. Det är alltså upp till dig att yrka på att avskedandet är ogiltigt. Om ett sådant yrkande framställs, kan domstol besluta att anställningen trots avskedandet skall bestå tills tvisten har slutligt avgjorts. I 37 § stadgas även att om domstol genom lagakraftvunnen dom har ogiltigförklarat en uppsägning eller ett avskedande, får arbetsgivaren inte avstänga arbetstagaren från arbete på grund av de omständigheter som har föranlett uppsägningen eller avskedandet. Om din arbetsgivare inte skulle rätta sig efter en dom kan du få skadestånd enligt 39 § LAS. Med vänliga hälsningar
Lawline RådgivareRådgivare