Andrahandsavtalets bundenhet till förstahandsavtalet

Hej, Vi sitter idag i en lokal sen 1/7-2009 utan ett hyresavtal. Bakgrunden är denna: Jag hade tillsammans med en kollega ett företag (A) som vi delade den 1/7-09. Jag bildade ett nytt bolag (B)och satt kvar i samma lokaler tillsammans med (A). Med automatik tog hans företag (A) över hyreskontraktet från hyresvärden (C) och vi har då betalat hyra till min fd. kollega och sagt att vi skulle sitta kvar 2011 ut, ev. längre. Dock har han inte sagt upp hyres avtalet med hyresvärden(C)i tid och de säger att det då har fölängts med hela 2013. Vi funderar nu på att flytta men måste veta vad som gäller för vårt bolag (B)?

Lawline svarar

Hej, Eftersom du har ett avtal med hyresgästen (A) och inte med hyresvärden (C) föreligger inget avtal mellan dig (B) och (C) . Du är således inte bunden av avtalet mellan (A) och (C) utan är endast bunden av det avtal som föreligger mellan ditt bolag (B) och din fd kollegas bolag (A). Beroende på vad du och din fd kollega kommit överens om gällande ert hyresavtal så behöver alltså inte din fd kollegas bolags (A) bundenhet till det förlängda hyresavtalet drabba ditt företag. Finns det inget i ert avtal som säger att även ditt företag är bunden av det förlängda hyresavtalet mellan (A) och (C) eller på annat sätt hindrar en uppsägning kan du säga upp hyresavtalet mellan dig (B) och (A). Oavsett om du (B) och (A) har ett avtal på bestämd tid eller obestämd tid är uppsägningstiden 9 månader (se Jordabalken 12 kap. 4 §). Längre uppsägningstid kan avtalas och även kortare men den kortare uppsägningstiden får endast vara till hyresgästen dvs. din (B) fördel. Vänligen,
Sara SRådgivare