FrågaARBETSRÄTTÖvrigt 26/04/2012

Anställningsavtalets tillkomst

Hej. Jag har muntligt fått erbjudande om jobb. Jag sa att jag är mycket intresserad och gärna vill ha jobbet, men vill se avtalet och ha ett samtal om lön. Enligt arbetsgivaren finns inget förhandlingsutrymme vad gäller lön. Jag har nu fått höra att jag inte fått jobbet eftersom jag ville förhandla. Gäller inte det första erbjudandet?

Lawline svarar

Hej, Anställningsavtal kan ingås formlöst. Avtalet behöver alltså inte ha något bestämt innehåll och måste inte upprättas skriftligen för att vara giltigt. Ett anställningsavtal kan uppkomma på tre olika sätt. För det första kan avtal uppkomma genom anbud-accept-modellen. Du eller arbetsgivaren har lämnat ett erbjudande om arbete och ev. villkor för arbetet som den andra accepterar. För det andra kan avtalsbundenhet uppkomma genom en så kallad konkludent handling. Om t.ex en person utför arbete för annans räkning och denne tillgodogör sig arbetsinsatsen dvs om personerna handlar som om ett avtal förelåg. För det tredje kan en anställning komma till stånd genom ett vårdslöst handlande av arbetsgivaren i en anställningssituation. Det innebär att avtalsbundenhet kan uppkomma genom att arbetsgivaren genom sitt allmänna uppträdande vid kontakt med den arbetssökande gett denna fog för uppfattningen att en anställning kommit till stånd. Jag tolkar din fråga som att du inte accepterade jobberbjudandet utan ville se ett skriftligt avtal och ha ett samtal om lön innan du accepterade jobberbjudandet. Såvida jag tolkat din fråga rätt föreligger således inget anställningsavtal. Muntliga anbud måste i regler besvaras omedelbart om inte anbudsgivaren, i detta fall arbetsgivaren, ger dig möjligheten att acceptera erbjudandet inom en viss bestämd tid (se avtalslagen 3 § 2 st. ). Det står arbetsgivare inom den privata sektorn fritt att anställa vem de vill och kan i stort sett välja de rekryteringsprinciper som denne vill. Den fria anställningsrätten inskränks främst genom diskrimineringslagstiftningen. Vänligen,
Sara SRådgivare