Fråga om överlåtelse av hyresrätt som används för förvärvsverksamhet

Jag har drivit en bokaffär i 15 år som enskild näringsidkare. Jag vill nu avveckla verksamheten och sälja till min vän som själv vill starta en liten kiosk. Hyresvärden vill dock inte gå med på att min vän tar över hyreskontraktet då han vill hyra ut den till sin vän. Har hyresvärden rätt till det?

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga! Huvudregeln är att hyresgästen inte har rätt att överlåta en hyresrätt utan hyresvärdens samtycke, det blir fråga om ett helt nytt avtalsförhållande mellan den nya hyresgästen och hyresvärden (se 12 kap 32§ Jordabalken https://lagen.nu/1970:994#K12P32S1). Det finns dock ett särskilt reglerat undantag till denna huvudregel som säger att den som hyr en lokal (alt. lägenhet) som används för förvärvsverksamhet, t.ex. att handel bedrivs, genom tillstånd från hyresnämnden kan få rätt att överlåta verksamheten till den som ska ta över verksamheten. Sådant tillstånd ska lämnas om det kan anses att den tilltänkta nya hyresgästen ska ta över verksamheten och om hyresvärden inte har befogad anledning att motsätta sig överlåtelsen. Vid bedömningen av om hyresvärden har befogade skäl att motsätta sig överlåtelsen lägger man stor vikt t.ex. vid om det kan antas att den nya hyresgästen kommer ha möjlighet att betala hyran. Undantagsbestämmelsen finns i 12 kap 36 § Jordabalken ( https://lagen.nu/1970:994#K12P36S1). Då det är hyresnämnden som har till uppgift att pröva frågor av detta slag föreslår jag att du vänder dig till dem för mer information om denna undantagsbestämmelse kan vara tillämplig i ert fall. Vänliga hälsningar,
Emma LampeRådgivare