GÅVA

Angående gåva, Jag har fått en bostadsrätt som gåva av min farfar. Han har skrivit ett gåvobrev som gäller sedan februari månad i år på det. Samma bostadsrätt är även testamenterad till mig (hans enda barnbarn). Min farfar har inga egna barn i livet då min pappa gick bort. Jag är alltså enda barnbarnet. Min farfar bor inte i bostadsrätten och är inte folkbokförd där heller. Min fråga är alltså om jag som fått denna gåva fritt får lov att disponera över bostadsrätten dvs. kan jag sälja den? Min farfars vilja är att jag ska ha gåvan nu och inte vänta tills testamentet träder i kraft. Så det jag undrar är om denna gåva där det finns skrivet gåvobrev gäller redan nu? Kan jag alltså sälja bostadsrätten eller måste jag vänta tills testamentet träder i kraft? Mvh, Per

Lawline svarar

Hej, I och med gåvan har din farfar avhänt sig rätten att förfoga över bostadsrätten. Den tillhör med andra ord inte längre honom, utan dig, förutsatt att den skänkts på riktigt vis. I Bostadsrättslagen 6:4 ställs krav på hur en överlåtelse av bostadsrätt måste vara utformad för att den skall vara giltig, det räcker inte med ett vanligt gåvobrev. I korthet kan man säga att det krävs ett skriftligt avtal, underskrivet av bägge parter, som innehåller uppgift om vilken lägenhet som avses samt vilket pris som är aktuellt. Detta gäller även vid gåva. Är dessa krav inte uppfyllda är överlåtelsen ogiltig. Är dessa krav uppfyllda tillhör lägenheten dig och det är dig fritt att sälja den. Din farfars testamente kan ni bortse ifrån då han inte längre har rätt att förfoga över bostadsrätten och den kommer inte att vara en del av hans kvarlåtenskap när han dör. Det kan vara värt att notera att någon som övertagit en bostadsrätt endast får utnyttja rätten om han är eller antas som medlem i bostadsrättsföreningen. Detta framgår av Bostadsrättslagen 6:1. Det är föreningens styrelse som beslutar om någon ska antas, Bostadsrättslagen 2:1. Jag hoppas att mitt svar har varit till hjälp. Hör gärna av dig om du har ytterligare frågor. Bostadsrättslagen finner du här: https://lagen.nu/1991:614 Vänligen,
Hampus SabelRådgivare