FrågaARBETSRÄTTÖvrigt 25/04/2012

Förändring av anställningsavtal

Kan en kommunal arbetsgivare ändra en anställning med upphållslön till en ordinarie tjänst med semesterlön mot den anställdes vilja. I anställningsavtalet står det att det är en tjänst med uppehållslön? Gäller avtalslagen för anställningsavtal?

Lawline svarar

Hej, En arbetsgivare kan inte ensidigt ändra ett anställningsavtal, med undantag för vad som faller under arbetgivarens rätt att leda och fördela arbetet. Detta anses vara underförstått i anställningsavtalet. Avtalet kan även förändras genom kollektivavtal. Att ändra avtalsinnehållet från uppehållslön till semesterlön faller ej under arbetsgivarens rätt att leda och fördela arbetet. Således krävs det att du godtar förändringen för att den ska gå igenom. Om du nekar och arbetsgivaren inte accepterar ett oförändrat anställningsavtal är den enda vägen kvar för honom att säga upp anställningsavtalet. Då måste han t.ex. ta hänsyn till kravet på saklig grund (7 §) och reglerna om turordning (22 §) som finns i lagen om anställningsskydd (LAS). https://lagen.nu/1982:80 Avtalslagen omfattar alla typer av avtal, men först ser man till eventuell speciallag. I det här fallet t.ex. LAS. Med vänliga hälsningar
Jimmy LyttbackaRådgivare