Kommunal arbetsgivare, nyanställning

Hej! Jag har en fast tillsvidaretjänst på heltid hos kommunen, men har nu varit tjänstledig några år för studier. Jag undrar om jag har någon företrädes rätt när jag nu söker nya arbeten (fast inom det jag nu har utbildat mig till) hos samma arbetsgivare? I och med att jag har redan en tjänst sedan många år hos arbetsgivaren.

Lawline svarar

Hej, Företrädesrätt kan man bara ha till återanställning, vilket förutsätter att man blivit uppsagd pga arbetsbrist. Vid anställning till kommunal tjänst är det i huvudsak lagen om anställningsskydd som är tillämplig. För kommuner finns även en lagstadgad objektivitetsplikt. Detta innebär att kommunen måste värdera alla ansökningar de får objektivt och anställa personen med de bästa meriterna, om de annonserar ut tjänsten. Kommunen kan dock välja att internrekrytera, vilket i praktiken innebär att personen de rekryterar inte behöver konkurrera med andra sökande. Med vänliga hälsningar
Jimmy LyttbackaRådgivare