FrågaARBETSRÄTTÖvrigt 23/04/2012

Uppsägningstid vid förlängd provanställning

Hej. Jag har en fundering: Började på ett företag i Juni 2011 och fick då en provanställning. Efter 6 månader så ville arbetsgivaren förlänga denna period. Och det kunde dom göra enligt facket LEDARNA och deras kollektivavtal. Jag gick med på detta och att förlänga provanställningen i 3 månader extra. Denna skulle då gå ut 31 Mars 2012. Idag har jag fått erbjudande om tillsvidare anställning och fått ett arbetsavtal som dom vill att jag skriver på. Jag vill inte skriva på för jag har ett annat jobb som jag kan börja på när som helst. Min fråga: Har jag då ingen uppsägningstid alls, eller har jag 14 dagars uppsägning eller 1 månad? Tacksam för snabbt svar. Mvh Anders

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga! Bestämmelser om provanställning regleras i Lagen om anställningsskydd (se lagen http://lagen.nu/1982:80) En provanställning kan enligt 6 § avbrytas före prövotidens utgång om inte något annat har avtalats. Om du inte avtalat om någon speciell uppsägningstid i ditt anställningskontrakt kan du avbryta din provanställning när du själv vill. Att provanställningen är förlängd har i detta fall ingen betydelse Med vänliga hälsningar
Lawline RådgivareRådgivare