FrågaARBETSRÄTTÖvrigt 23/04/2012

Konkurrerande verksamhet

Hej, jag har sagt upp mig från mitt nuvarande jobb och skall bedriva egen verksamhet som kommer vara direkt konkurrerande med min gamla arbetsgivare. Just nu har jag 3 månders uppsägningstid, men är arbetsbefriad. Kan jag ta semester under denna period och som privatperson besöka en branschmässa under denna uppsägningstid? Jag får ju inte direkt besöka min gamla kunder, men tycker att jag borde ha rätt att besöka en mässa där jag förvisso med stor sannolikhet kommer att "springa på" kunder. Tacksam för råd.... Mvh Axel Irestedt

Lawline svarar

Hej tack för en intressant fråga. Huruvida du kan ta semester eller inte är upp till din nuvarande arbetsgivare att bestämma. Vad du gör under denna semestern är dock upp till dig. Du kan till exempel springa på en branschmässa. Här måste emellertid en mycket viktig punkt observeras. Du skriver att du avser att inom kort starta egen verksamhet vilken kommer direkt konkurrera med din nuvarande arbetsgivare. Det händer att det i anställningsavtal mellan arbetstagare och dennes arbetsgivare finns så kallade icke-konkurrensklausuler vilket innebär att arbetstagaren inom en viss tidsrymd efter uppsägning inte får bedriva direkt konkurrerande verksamhet. Brott mot dylika klausuler är oftast skadeståndsgrundande. Finns det en sådan klausul borde du fortfarande kunna prata med dina gamla kunder men gränsen riskerar att bli hårfin. Om du försöker övertala dina gamla kunder att anlita din egen firma kommer detta utgöra konkurrerande verksamhet. Bästa hälsningar //Johan Wahlbom
Johan WahlbomRådgivare