Sedvanligt underhåll av hyresrätt.

Hej! Jag är student i Göteborg och bor i studentlägenhet och har problem med åtgärdandet av en skada i lägenheten. Jag flyttade in i mars och i början i April när det var dags att öppna min ballkongdörr (fransk) visade det sig att denna var sönder och inte kunde stängas. Nu har de stängt den men jag får inte öppna den eftersom att de fortfarande inte åtgärdat problemet, vilket nu är ungefär ett halvår sedan! I mitt hyreskontrakt står det att jag inte har rätt till hyresnedsättning för den tid hyresvärden låter verkställa arbete för sedvanligt underhåll av lägenheten. Då undrar jag, vad innebär sedvanligt underhåll? Och finns det några som helst rättigheter för mig här? Någon "rimlig" tid detta ska åtgärdas inom och något jag kan kräva eller få hyresersättning för? Känner mig lite hopplös nu. Väldigt, väldigt tacksam för svar.

Lawline svarar

Hej! Tack för din fråga. Regler om hyra regleras i 12 kap Jordabalken (JB), https://lagen.nu/1970:994. På tillträdesdagen skall hyresvärden, om inte bättre skick har avtalats, tillhandahålla lägenheten i sådant skick att den enligt den allmänna uppfattningen i orten är fullt brukbar för det allmänna ändamålet (12:9 JB). Det framgår inte helt klart om den franska balkongdörren var sönder redan när du flyttade in eller om den gått sönder under din hyrestid. Om vi utgår från att balkongdörren utan din förskyllan gått sönder under din hyrestid blir 12:16 1 p. JB tillämplig. Det innebär enligt 12:11 p.1 JB att bristen skall avhjälpas på hyresvärdens bekostnad. Du har rätt att själv avhjälpa felet på din hyresvärds bekostnad om hyresvärden underlåter att efter tillsägelse ombesörja åtgärden så snart det kan ske. För den tid hyreslägenheten är i bristfälligt skick har du rätt till nedsättning av hyran enligt 12:11 p.3 JB. Dock står det i ditt hyresavtal att sedvanligt underhåll är undantaget från rätten till ersättning. Detta är tillåtet att avtala om, 12:16 3 st JB. Frågan om vad som är att anse som sedvanligt underhåll behandlas i NJA 2002 s 378 och där anges bl.a. att reparation är att anse som detta. Ett halvår låter som en lång tid att vänta på åtgärdande av fel, men det är svårt att säga generellt vad som är rimlig tid utan att veta vilka omständigheter som föreligger på hyresvärdens sida etc. För att få vidare hjälp i just ditt ärende rekommenderar jag att du vänder dig till hyresnämnden, http://www.hyresnamnden.se/. Lycka till!
Lawline RådgivareRådgivare