Risken för vara enligt KköpL

Om jag beställer en vara över internet och den försvinner i posten på väg till mig, har jag rätt att få tillbaka mina pengar då? Ligger ansvaret på konsumenten eller är det näringsidkaren som ska se till att de kommer fram?

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga. När köpavtalet gäller en näringsidkare och en konsument blir Konsumentköplagen tillämplig, se https://lagen.nu/1990:932. Att bära risken för varan innebär att man ansvarar för om varan förstörs, minskas, försämras eller kommer bort (oavsett om beror på den part som ej bär risken). Av 8 § 2 st KKöpL framgår att risken övergår på köparen då varan avlämnats enligt 6 § KKöpL. Det är alltså avgörande om man kan anse att varan avlämnats till köparen på så vis att köparen kommit i besittning av densamma i enlighet med 6 § KKöpL, se https://lagen.nu/1990:932#P6S1. Vid transportköp är varan avlämnad när köparen har tagit hand om den eller varan på annat sätt har överlämnats till denne; det är då inte nödvändigt att varan faktiskt tagits om hand av köparen Som exempel sägs i lagens förarbeten att en sak som har lagts i köparens brevlåda normalt anses ha kommit i köparens besittning även om han inte är hemma vid tillfället. Ett föremål som enligt överenskommelse med köparen har ställts på dennes villatomt får i regel också anses ha kommit i hans besittning. Däremot kan ett föremål som har placerats utanför dörren till en lägenhet i ett hyreshus knappast anses ha kommit i lägenhetsinnehavarens besittning förrän denne faktiskt har tagit hand om varan. (Varan ska anses ha kommit i köparens besittning också om varan har tagits om hand av eller överlämnats till någon som handlar på köparens vägnar, en representant. Frågan om vem som äger handla på köparens vägnar får avgöras enligt allmänna regler om handlande genom representant.) Således kan sägas att om varan kommer bort under transporten till dig, då du som konsument har köpt varan av en näringsidkare, som ansvarar för frakten till dig, så står näringsidkaren risken för varan och är därmed ansvarig för densamma. Vänligen
Angelica HageRådgivare