FrågaARBETSRÄTTÖvrigt 21/04/2012

Omfattas chefer av LAS?

företag med 30 anställda har en VD och fyra kontorschefer som har arbets-ledande ställning för ca 5 personer per kontor. Varje kontor sköts självständigt av kontorschefen med central administration. VD och den fyra kontorscheferna äger vardera 20 % av bolagets aktier. Enligt aktieägaravtal skall delägarna gå i pension vid 65 år. Nu undrar en av delägarna om han - kontorschef - omfattas av LAS och därmed ha rätt att vara kvar till 67.

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga. Enligt 1 § LAS (se https://lagen.nu/1982:80)gäller att från LAS tillämpningsområde undantas arbetstagare som med hänsyn till arbetsuppgifter och anställningsvillkor får anses ha företagsledande eller därmed jämförlig ställning. Detta övervägs genom en helhetsbedömning men generellt kan sägas att: Högste chefen omfattas aldrig av LAS. Men för cheferna närmast under vd är saken inte lika klar. På _större företag_ brukar hela ledningsgruppen vara undantagen LAS, dvs. alla direkt under vd och som har utpräglade arbetsgivarfunktioner, dvs. har befogenhet att anställa, avskeda och sätta lön. Till den gruppen brukar ekonomichefer, försäljningschefer och marknadschefer räknas. På _mindre och medelstora företag_ är frågan om LAS-tillhörighet enklare. Där ingår som huvudregel alla i LAS utom vd och hans ställföreträdare. Vad gäller brott mot aktieägaravtal kan det troligen angripas med hjälp av Avtalslagen, vilket kan leda till skadestånd för avtalsbrott. (se https://lagen.nu/1915:218) Vänligen
Angelica HageRådgivare