FrågaARBETSRÄTTÖvrigt 16/04/2012

Uppsägning på grund av arbetsbrist - turordningsreglerna

Anställd A har varit anställd på Företaget i 20 år, och arbetat halvtid tills för ett år sedan, då hon fick gå upp till 75 % tjänstgöringsgrad. Anställd B har varit anställd på Företaget i 14 år, och arbetat 75 %. Om arbetsbrist uppstår, är det anställd A som får gå tillbaka till sin gamla tjänstgöringsgrad, eller är det anställd B som ska sägas upp? Vad säger LAS? Kollektivavtal finns inte.

Lawline svarar

Hej! Av din fråga framgår inte särskilt mycket om hur situation ser ut för Företaget, A och B, så jag kommer här att redogöra lite för de olika reglerna som finns vid uppsägning på grund av arbetsbrist. När det gäller uppsägning på grund av arbetsbrist tillämpas enligt lagen om anställningsskydd (LAS) "sist-in-först-ut-principen". Detta innebär att arbetsgivaren inte kan välja vilken arbetstagare som ska sägas upp, utan den arbetstagare som inom den aktuella turordningskretsen har kortast sammanlagda arbetstid hos arbetsgivaren är den förste att bli uppsagd (22 § 4 st LAS). Anställd med längre sammanlagd anställningstid har alltså företräde till fortsatt anställning framför arbetstagare med kortare sammanlagd anställningstid. Eftersom A har längre sammanlagd anställningstid än B har A företräde till fortsatt anställning. A kan även bli omplacerad till att utföra B:s arbetsuppgifter, och B sägs då upp om B är den inom den aktuella turordningskretsen som har kortast sammanlagda anställningstid. Arbetstagare kan omplaceras till annat arbete under förutsättning att arbetstagaren har tillräckliga kvalifikationer för att utföra de nya arbetsuppgifterna (22 § 4 st LAS). För att turordningsreglerna ska gälla mellan A och B krävs alltså att de båda tillhör samma turordningskrets. En turordning upprättas för varje driftsenhet samt för varje kollektivavtalsområde (22 § 3 st LAS). Eftersom något kollektivavtal inte finns hos Företaget upprättas turordningen efter varje driftsenhet. En driftsenhet består av del av ett företag som är beläget inom samma byggnad eller inhägnade område, t.ex. restaurang, fabrik, butik osv. Till samma driftsenhet kan också i vissa fall föras arbetstagare på grund av organisatoriska skäl. Av din fråga framgår inte hur stort Företaget är, men skulle Företaget ha högst 10 arbetstagare får Företaget från turordningsreglerna undanta två arbetstagare som är av särskild betydelse för den fortsatta verksamheten (22 § 2 st LAS). De två som enligt denna regel undantas räknas alltså inte in i turordningen, utan turordningen utgår från de andra åtta arbetstagarnas sammanlagda anställningstid hos arbetsgivaren. Länk till LAS: https://lagen.nu/1982:80 Med vänlig hälsning
Lawline RådgivareRådgivare