Uppsägning p.g.a. arbetsbrist och turordning

Hej! Jag är idag fast anställd hos ett företag med 17 stycken anställda. Igår fick vi reda på att fr.o.m. efter sommaren skall två av oss få gå, detta för att företaget skall öka sin vinst. 15 personer skall alltså klara av det arbete som 17 personer annars ansvarar för. Jag har uppfattat det som så att vinsten som kommer göras endast är en liten ökning av en redan hög vinst. Istället kommer alltså två personer bli arbetslösa och förmodligen få det svårt ekonomiskt under ett tag framöver. Nu undrar jag, kan jag vänta mig till facket för att få hjälp med detta? Kan de hindra min chef från att göra denna förändring? Kan min chef välja vem som skall sägas upp om förändringen går igenom, eller är det sist in först ut som gäller?

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga, Arbetsgivaren får säga upp personal om arbetsgivaren kan ange sakliga skäl för uppsägningarna, 7 § anställningsskyddslagen, se https://lagen.nu/1982:80. När personal sägs upp för att en arbetsgivare ska öka sin vinst kallas det för uppsägning p.g.a. arbetsbrist, och det anses som en sakligt grundad uppsägning. Att vinstökningen inte förväntas bli särskilt stor spelar ingen roll för den här bedömningen. Så länge arbetsgivaren kan presentera en kalkyl som visar att det vore lönsamt att säga upp personal är fack och arbetstagare i princip förhindrade från att angripa uppsägningarna. Finns det dock andra, likvärdiga, befattningar som är lediga vid tiden för uppsägningarna kan arbetsgivaren vara skyldig att omplacera de som riskerar uppsägning till dessa tjänster. Arbetsgivaren behöver dock inte genomföra någon stor omorganisering eller tillskapa några nya tjänster. Enligt 22 § lagen om anställningsskydd, se https://lagen.nu/1982:80, ska uppsägning p.g.a. arbetsbrist i första hand ske av de som har kortast anställningstid. Fack och arbetsgivare får dock komma överens om att säga upp anställda i en annan ordning än den som lagen föreskriver och tillämpa denna ordning även på de anställda som inte är med i facket. Mvh
Linus ÖrnulfRådgivare