FrågaFASTIGHETSRÄTTFastighet15/04/2012

Samägd fastighet

Min far har just avlidit och efterlämnar bla en villa med taxeringsvärde ca 1,8 milj. Min man och jag är intresserade av att ta över villan och mina syskon godkänner detta. Hur skall vi gå tillväga på bästa sätt?

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga! Jag utgår från att det alltså är så att du och dina syskon är arvtagare efter er far och att ni har ärvt fastigheten tillsammans. Det enklaste sättet, om ni är överens, är att du och din man då köper ut dina syskon. Ni kan bestämma en köpeskilling själva, ha utgångspunkt i taxeringsvärdet eller be att få fastigheten värderad och ha utgångspunkt i marknadsvärdet. Om det skulle vara så att ni inte är överens, är lagen om samäganderätt tillämplig. Det är enligt 6 § möjligt att en av ägarna till en gemensamt ägd fastighet ansöker hos tingsrätten om att bjuda ut den till försäljning på offentlig auktion. Då ordnar tingsrätten med en försäljning och det finns inget som hindrar att en av ägarna deltar i auktionen. Länk till lag om samäganderätt: https://lagen.nu/1904:48_s.1 Hoppas mitt svar har hjälpt dig och lycka till! Med vänliga hälsningar
Kerstin EifrémRådgivare