Turordsningskretsar

Detta gäller en eventuell LAS-lista. Det finns två bolag. Bolaget A som har två dotterbolag kallade aa och ab. Sedan finns det ett annat bolag som heter U. U har ett dotterbolag som heter uu. A köper sedan U och får ju då uu på köpet. Efter ett tag så upphör verksamhetern i uu och det uppstår en arbetsbristsituation i uu. Har då personalen i uu rätt till en gemensam LAS-lista med A, aa och ab? Hur argumenterar du?

Lawline svarar

Hej, Det här är en fråga om hur man definierar _turodsningskretsar_, och det är inte en helt okomplicerad fråga. Begreppet definieras inte i LAS och det finns flera sätt att definiera dem. Det kan vara fråga om olika driftställen, som definierar geografiskt. Det kan också avtalas särskilt i kollektivavtal hur dessa skall vara definierade. Som jag förstått det dras den naturliga gränsen mellan olika juridiska personer, dvs anställda på olika företag. I det här fallet kommer de anställda i en domstol att sannolikt inte anses ingå _inte_ samma turordningskrets.
Thomas HefnerRådgivare