Preskription av hyresfordringar

Hur gamla fakturor får ett företag fakturera utan att tidigare skickat någon påminnelse på? Jag har nämligen fått en faktura från min gamla bostadsrättsförening i samband med mitt utträde. HSB på en hyra från 2010 och en från 2011 som de tidigare ej skickat påminnelse om. Är detta okej? Känns som att iallafall den från 2010 är lite väl gammal.

Lawline svarar

Hej, Tack för din fråga. En fordran preskriberas tio år efter dess tillkomst, om inte preskriptionen avbryts dessförinnan, se 2 § första stycket preskriptionslagen (PreskL). För s.k. konsumentfordringar gäller en alternativ preskriptionstid om tre år, se 2 § andra stycket PreskL. Detta innebär att ingen av hyrorna som du nu har fått krav på har preskriberats. Genom fakturorna har preskriptionen dessutom avbrutits, vilket innebär att en ny preskriptionstid om tre år har börjat löpa, eftersom du har fått ett skriftligt krav eller erinran om fordringen från borgenären, se 5 § första stycket 2 samt 6 § PreskL. Med vänlig hälsning,
Rikard WahlströmRådgivare