Hur lång är preskriptionstiden för fordringar?

Hur länge kan fordringsägarna få hålla på? Jag har varit märkt sen 1994 och dom fortsätter jag avbet till bank 1200 i månaden får ej skuldsanering på grund att jag står för halva boendet som vi sköter exemplariskt.

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga! Det korta svaret är att fordringsägarna kan hålla på tills du betalar dina fordringar, får skuldsaneras eller preskriptionstiden löper ut. Det långa svaret på din fråga är, förutsatt att du är att se som konsument, att preskriptionstiden är tre år efter fordringarnas tillkomst. Preskriptionstiden kan dock avbrytas och i samband med att den avbryts börjar en ny preskriptionstid om tre år att löpa (2 § 2 st. Preskriptionslagen, se https://lagen.nu/1981:130). Preskriptionstiden avbryts varje gång du betalar/avbetalar fordringen eller på annat sätt erkänner den samt varje gång du får ett skriftligt krav från fordringsägarna (se 5 § Preskriptionslagen). Vänligen
Sebastian WallinRådgivare