Företrädesrätt till återanställning.

Undrar över återanställningsrätten. Jag har jobbat på mitt jobb i 18 månader och blev uppsagd den 1/3, jobbar heltid 38,25 tim/vecka med arbetsuppgifter så som kassa , lager samt övriga arbeten som finns att göra i butiken . Min fråga är nu ska jag inte först bli erbjuden dessa timmar innan man tar in andra arbetare som tex säsongsarbetare, extraarbetare

Lawline svarar

Hej! Företrädesrätten till återanställningsrätten i enlighet med 25 § Lagen om anställningsskydd (LAS) gäller i den verksamhet där du tidigare var sysselsatt. Det gäller oavsett om du sagts upp från en tillsvidareanställning (4 § LAS) eller om du haft en tidsbegränsad anställning (5 § LAS) som upphört. En förutsättning är dock att din anställning upphörde pga arbetsbrist och inte personliga förhållanden. Vidare krävs att du arbetat hos sin arbetsgivare i mer än 12 månader de senaste 3 åren, ett villkor du tycks uppfylla. Företrädesrätten gäller från då uppsägningen skedde, d.v.s. den 1 mars och 9 månader framåt. Företrädesrätten aktualiseras då arbetsgivaren nyanställer, det behöver emellertid inte ske i samma anställningsform som den tidigare tjänsten. Enligt 25 § 3 st LAS gäller företrädesrätten inom den driftsenhet och det avtalsområde som du var sysselsatt i när din anställning upphörde. Med ”driftsenhet” avses närmast det vi i dagligt tal kallar för en arbetsplats. En uppgörelse mellan arbetsgivaren och facklig organisation kan resultera i att flera arbetsplatser på samma ort behandlas som en driftsenhet. I samband med din uppsägning eller besked om att tidsbegränsad anställning upphör ska din arbetsgivare upplyst dig om huruvida företrädesrätt till återanställning föreligger och om det krävs särskild anmälan för att företrädesrätten ska gälla, se 8 resp. 16 § LAS. Arbetsgivaren ska då själv kontakta dig och erbjuda dig anställningen innan anställning sker inom samma driftsenhet och kollektivavtalsområde. Görs inte detta bryter arbetsgivaren mot LAS och kan bli skadeståndsskyldig i enlighet med 38 § LAS. Var uppmärksam på att 25 § LAS är semidispositiv, se 2 § 3 st LAS. Det innebär att arbetsgivaren med stöd av bestämmelser i kollektivavtal får lov att frångå återanställningsrätten i enlighet med kollektivavtalet. Du måste alltså kontrollera om det finns ett kollektivavtal på din arbetsplats som föreskriver andra regler. Lagen om anställningsskydd: https://lagen.nu/1982:80 Med vänliga hälsningar
Mohamed Hama AliRådgivare