FrågaFASTIGHETSRÄTTKöpavtal02/04/2012

Avtalsform vid fastighetsköp

Hej! Jag undrar vad som gäller vid ett fastighetsköp. Säljaren vill behålla en kamin i fastigheten vilket köparen går med på, detta endast muntligt. Köpekontraktet är skrivet men där står ingenting om kaminen, vad gäller? Kan köparen ändra sig eller är den muntliga överrenskommelsen giltig?

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga! Vid köp av fastighet gäller formkrav enligt svensk rätt. Detta innebär att ett skriftligt avtal måste skrivas vid köp av fastighet, vilket även skett i detta fall i och med köpekontraktet. Vidare ingår vissa tillbehör till en fastighet i fastigheten vid köpet. Ett sådant byggnadstillbehör utgör exempelvis en kamin. För att denna kamin således inte skall omfattas av köpet måste detta tas med i köpekontraktet eller kaminen måste avlägsnas innan visning av fastigheten. Ett muntligt avtal om kaminen är i detta fall tyvärr inte ett giltigt avtal då det enligt lag råder formkrav vid köp av fastighet. Hoppas jag besvarat din fråga! Vänligen, Malin
Lawline RådgivareRådgivare