FrågaARBETSRÄTTÖvrigt 01/04/2012

Lön vid arbetsbefriad uppsägningstid

Hej! Om man blir arbetsbefriad från en provanställning, dvs "betald utan att jobba" för den sista månaden som då är uppsägningstidsmånaden, är detta då enligt lag att man får sin vanliga lön då som arbetsbefriad eller är detta något man enbart gör för att personen ifråga ska ha tid att komma igång med något annat arbete någon annanstans?

Lawline svarar

Hej! Om arbetsgivaren godkänner att den anställde inte arbetar under sin uppsägningstid har den anställde en laglig rätt att få ut lön under hela sin uppsägningstid. Lönen skall vara densamma och inga förmåner får dras in. Om den anställde däremot stannar hemma på eget initiativ har denne ingen rätt att få betalt eftersom att denne då inte uppfyller sin del av anställningsavtalet. Avtalet om arbetsbefriad uppsägningstid bör därför träffas skriftligen så att det inte senare uppstår skilda meningar om vad som avtalats. Se lagen om anställningsskydd 12 § (https://lagen.nu/1982:80). Det finns däremot ingen rätt för en anställd att bli arbetsbefriad under sin uppsägningstid utan utgångspunkten är att man ska arbeta som vanligt. Den uppsagda har däremot rätt att i skälig utsträckning få ledigt från sin tjänst för att söka andra jobb, se 14 § ovan nämnda lag. Vänligen
Malin AxelssonRådgivare