FrågaARBETSRÄTTÖvrigt 31/03/2012

Uppsägning visstidsanställning

Hej! Jag är ägare till en restaurang med 4 st arbetare. En av mina arbetare som är anställd tills juli meddelar inte när hon inte kan komma till jobbet. Om hon stannar hemma pga sjukdom meddelar hon antingen sent eller skickar någon annan som budbärare. Hon sitter och privatsurfar mest. Från och med tisdags har hon inte kommet till jobbet pga sjukdom. Hon har inte ringt till mig för att meddela om detta utan hennes kompis ringde till mig. Hennes kompis kom igår till restaurangen och berättade att hon är sjuk och kan inte komma till jobbet tills 15/4 och jag måste hjälpa henne och anställa henne vidare bara på papper för att hon sedan kan ta pengar från facket och om jag inte gör detta kommer jag få konsekvenser. jag upplevde detta som ett hot. Så därför vill jag avskeda henne omdelbart. Jag undrar om jag kan göra detta? Jag har två vittne. Hoppas att jag får svar MVH Shabi

Lawline svarar

Hej. Jag tolkar det som att din arbetstagare är visstidsanställd då du skriver att hon är anställd till och med juli. Ett sådant avtal om visstidsanställning kan normalt sett inte sägas upp i förtid om inte avtalet innehåller en särskild uppsägningsklausul. Enda fallet då en visstidsanställd person kan sägas upp är då denne gjort sig skyldig till grov misskötsamhet. Exempel på grov misskötsamhet kan vara ordervägran, grov oaktsamhet med arbetsgivarens materiel, oacceptabelt bedmötande samt hot mot arbetsgivaren eller andra anställda (se exempelvis arbetsdomstolens dom i AD 2006:63 (https://lagen.nu/dom/ad/2006:63). Det du berättar om din arbetstagare, att hon inte dyker upp, inte meddelar frånvaron i tid, skickar budbärare med den informationen, privatsurfar på arbetstid samt det hot du upplevt torde kunna kvalificeras som grov misskötsamhet men det är svårt att säga säkert. Förutsättningar som om du varnat din arbetstagare kan komma att vägas in. Hur själva uppsägningen skall gå till regleras i Lagen om anställsningsskydd (LAS). Enligt 8 § LAS skall uppsägningen vara skriftlig och enligt 30 § LAS skall den föregås av en underrättelse senast två veckor innan uppsägningen. Lycka till! Länk till Lagen om anställningsskydd: (https://lagen.nu/1982:80). Vänliga hälsningar, Sofia Linder
Sofia LinderRådgivare