FrågaAVTALSRÄTTAvtal30/03/2012

förverkande av handpenning.

Hej! Jag annonserade ut våran gammla bil på blocket för 17800kr. En Volvo 945 ltt 97 som gått 34800mil. Ringer en kvinna och vill ha bilen. Berättar för henne att det inte är en ny bil men allt funkar som det ska och den ser bra ut för ålder oc miltal. Vi kommer överens om att hon ska sätta in en handpenning på 2000kr för dom bor långt bort och kan inte hämta den nu. När dom väl kommer för att hämta bilen blir dom besvikna för. Citat" En repa här, Rost där, Smutsig i bagaget, Ett Brännhål från cigarett i baksäte, Onej den här vill vi inte ha. Dom kräver att få handpenningen tillbaka vilket jag nekar dom till. Nu hotar hon med advokat & kronofogden via mail. Vad skall jag göra? Kan bifoga mailkopior.

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga. Handpenningens syfte, ur ditt perspektiv i egenskap av säljare, är att du kan behålla handpenningen om köparen av någon anledning vill dra sig ur köpet. Det är alltså en form av säkerhet för att köpet ska genomföras. Även om ni i ert muntliga handpenningsavtal inte medtagit en uttrycklig bestämmelse om handpenningens förverkande, ska den ändå anses vara förverkad om köpet inte fullföljs, se NJA 1974 s 526. Dyker helt nya omständigheter upp som inte var kända tidigare efter att handpenning erlagts, kan köpet och handpenningsavtalet hävas och handpenningen återgår då med stöd av 36 § avtalslagen. Min bedömning är emellertid att handpenningsbeloppet inte är oskäligt sort och det får vara rimligt att förvänta sig lite repor och rost på en så gammal och välanvänd bil. Avtalslagen finner ni här: https://lagen.nu/1915:218 Hälsningar
Mohamed Hama AliRådgivare