FrågaFASTIGHETSRÄTTÖvrigt18/03/2012

Försäljning av samägd fastighet

Vi är tre syskon som övertagit föräldrarnas lantbruksfastighet för 5-6 år sedan. Två vill sälja en vill inte medverka vad göra?

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga. När två eller flera samfällt äger en fastighet eller lös sak är Lag om samäganderätt tillämplig på det inbördes förhållandet, se https://lagen.nu/1904:48_s.1. Samäganderätten baserar sig på grundtanken att ingen av samägarna utan de andra ägarnas tillåtelse ska kunna förfoga över fastigheten (eller saken) så länge detta inte är brådskande (så som exvis. en brådskande reparation av en vattenläcka som annars riskerar att förstöra fastigheten). Det enligt 2 § i Lagen om samäganderätt. Det finns dock en möjlighet för en samägare som inte längre vill ha kvar fastigheten att få denna utbjuden till försäljning, vilket stadgas i 6 § samma lag. Enligt 6 § Lagen om samäganderätt har varje delägare till fastigheten rätt att ansöka hos tingsrätten om att fastigheten ska utbjudas på offentlig auktion. Det gäller under förutsättning att det inte finns något avtal samägarna emellan som säger att en samägare inte äger rätt att förfara enligt 6 § (se ovan). Om en samägare (eller i ert fall alla samägare utom en) ansöker till tingsrätten om detta ska fastigheten utbjudas på offentlig auktion så länge inte en samägare (i ert fall den samägare som inte vill sälja) lyckas uppvisa synnerliga skäl för anstånd. För att få fastigheten såld bör ni därmed ansöka till tingsrätten om att fastigheten ska utbjudas på offentlig auktion. Vänligen
Angelica HageRådgivare