FrågaFASTIGHETSRÄTTKöpavtal08/03/2012

Återgångsklausuls giltighet vid gåva av fastighet

Vi är en sällskap som planerar att bygga en ekoby. En bekant vill skänka oss den mark vi behöver, under förutsättningen att han kan försäkra sig om att den används till just detta. Kan vi i gåvobrevet skriva in ett förbehåll som säger något i stil med: "Om inte uppförandet av två bostadsfastigheter fullbordats på egendomen inom 5 år efter överlåtelsen, så har givaren, eller dennes arvtagare, rätten att åter kräva lagfart på egendomen"

Lawline svarar

Hej, och tack för din fråga! Ja, det är möjligt att i gåvobrevet ta med ett förbehåll liknande det du angivit ovan. Vid gåva av fastighet är det tillåtet för givaren att ställa upp villkor som ska gälla för gåvan och som innebär att gåvan ska återgå om gåvotagaren använder fastigheten för andra ändamål, dvs. att man avtalar om en återgångsklausul. Återgångsklausulen med de villkor som gäller kring denna ska tas med i själva gåvobrevet. Gåvobrevet ska upprättas skriftligen och undertecknas av båda parter, se 4 kap. 29 § i Jordabalken och 4 kap. 1 § i samma lag (https://lagen.nu/1970:994#K4P1S1 ). De tidsgränser som gäller vid villkorade köp av fastighet, se 4 kap. 4 § i Jordabalken, gäller inte för gåva. Vid gåva av fastighet med en återgångsklausul som gäller i mer än två år finns dock den begränsningen att skulle gåvotagaren överlåta fastigheten till en tredje part, kan gåvogivaren inte kräva tillbaka fastigheten av den tredje parten. Gåvogivaren har i en sådan situation istället rätt att kräva gåvans värde av gåvotagaren för det fall att återgångsklausulen kan göras gällande, se 4 kap 30 § (https://lagen.nu/1970:994#K4P30S1 ). Med vänliga hälsningar,
Emma LampeRådgivare