FrågaARBETSRÄTTÖvrigt 07/03/2012

Avtalsbestämmelse till nackdel för arbetstagaren

Hej! Har en fråga angående uppsägningstid vid egen uppsägning. I mitt anställningsavtal står det att vid uppsägning från den anställdes sida gäller 6 månader och vid uppsägning från företagets sida gäller LAS. Ska tilläggas att vi inte har kollektivavtal. Har dock hört att man i kontrakt inte kan ändra uppsägningstid enligt LAS (1 mån) om det inte är till den anställdes fördel eller står i kollektivavtal. Om jag säger upp mig, gäller då 1 mån eller 6 mån uppsägningstid?

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga. I 2§ 2 st. lag (1982:80) om anställningsskydd (LAS) stadgas att ett avtal är ogiltigt i den mån det upphäver eller inskränker en arbetstagares rättigheter enligt lagen. Huvudregeln är således att LAS är tvingande till arbetstagarens förmån och en föreskrift i det enskilda anställningsavtalet saknar giltighet om den innebär att arbetstagaren helt eller delvis förlorar en rättighet enligt LAS. Genom kollektivavtal får dock avvikelser göras från vissa regler men eftersom dina anställningsförhållanden inte regleras av något kollektivavtal blir undantaget inte aktuellt i ditt fall. Enligt 11§ 1 st. LAS gäller en månads uppsägningstid. I 11§ 2 st. LAS stadgas att du har rätt till längre uppsägningstid men det är således inte något krav. Klausulen i ditt anställningsavtal som säger att du har att iaktta 6 månaders uppsägningstid vid uppsägning från din sida är till din nackdel och inskränker därmed den rättighet du får enligt LAS. Därför är den delen av avtalet ogiltig, i enlighet med 2§ 2 st. LAS. Svaret på din fråga är alltså att en månads uppsägningstid gäller om du säger upp dig. Om du vill fördjupa dina kunskaper i arbetsrätt kan du läsa vidare i LAS, som du hittar genom att klicka på länken som följer: https://lagen.nu/1982:80 Vänliga hälsningar,
Azra SkorupanRådgivare