FrågaARBETSRÄTTÖvrigt 01/03/2012

Kan man frånträda avtal om tillsvidareanställning innan man börjat arbeta?

Hej! Jag har skrivit på ett kontrakt om tillsvidareanställning och jag ska börja jobbet den 1 juni. Jag har en uppsägningsperiod på 30 dagar. Problemet är att jag vill inte längre ha jobbet. Om jag säger upp mig imorgon, börjar min uppsägningstid då eller måste jag vänta tills den 1 juni för att uppsägningstiden ska börja?

Lawline svarar

Hej Mitt råd till dig är att i första hand prata med din arbetsgivare för att se om det går att frånträda avtalet. Detta bör du göra så snart som möjligt. Vad jag kan se så finns det inga specifika arbetsrättsliga regler som ofattar denna problematik, varför jag kommer att basera mitt svar på allmänna rättsgrundsatser och framförallt grundregeln för avtalsförhållanden. Denna regler innebär att avtal ska hållas. Eftersom ni har ett kontrakt som medför att du ska börja där den 1 juni och att du har 30 dagar uppsägningstid så är min uppfattning att du är skyldig att börja jobba där och vara kvar i minst 30 dagar, om ni inte kommer överens om annat. Om du bryter mot ert avtal riskerar du att bli skadeståndsskyldig på grund av avtalsbrott. Men som sagt, om du pratar med arbetsgivaren och förklarar som det är så finns möjligheten att komma överens om att du inte ska börja där. Min uppfattning är att det är få arbetsgivare som vill anställa någon som inte vill ha jobbet. Både du och arbetsgivaren borde tjäna på att de letar upp någon annan, som vill ha jobbet. Se dock till att få en skriftlig bekräftelse på det ni kommer överens om, alternativt att alla kontrakt som skrivits på rivs när du ser det, så att det inte finns något kvar som kan medföra en framtida tvist. Lycka till! Med vänliga hälsningar
Mari-Helen SchöllinRådgivare