FrågaARBETSRÄTTRast 22/02/2012

Arbetsmiljö och raster

Hej! Min fråga som jag vill ställa gäller om mitt jobb. Jag jobbar som undersköterska och har fått nyligen en tillsvidare anställning. Situationen på mitt jobb har blivit oförklarigt svårt. Det så här att man hinner knappast till frukost eller kvällsmat,därför att tiderna på jobbet hos de brukaren ligger så tät på varandra.Arbetet som jag måste genomföra har hela tiden som ett stort spring och man är så helt utstressad.Alla arbetskamarater och jag själv skickas hela tiden till nya grupper och omplaceras utan att kunna ha sin åsikt.Jag får gå över till en ny grupp som kallas pool gruppen,därifrån kommer de skicka på morgonen vart som helst..utan att veta eller ha aning om vart.Översta chefen har förklarad att vi blir sckikad långt ifrån vårt eget området.Och de sa att det upp till oss om vi kommer hitta de adresser till våra patienter som bor ute i totalt olika områderna.Jag blir sjuk bara om tanken att om vi har ett papper med morgon arbetet i handen och nyckalar till våra brukareni väskan och hitta adress efter adress som man bara skickas till och tiderna som ligger så tät med varanadra då undrar jag hur kan det gå till på detta sätt?? När man klagar till chefen och säger att det blir ju omöjligt då är de tysta och säger..Örebro kommun håller på spara så vi har inga stora möijligheter heller att kunna ta in mera folk. Men frågan är varför hålla på och omplacera folk överhuvudtaget och ge omöijliga arbetsuppgifter och springa med en kurrande mage utan att nån frågar hur kan det allt gå till.jag hinner inte ens med mina arbetskamarater in till kontoret att äta kvällsmat utan sitta in i en stol ute mitt i korridoren..och när vi har sgat detta då sa chefen att ni kan ju ta rast klockan 21.00 tiden innan ni slutar..jag undrar hur tänker man? är det någon som bryr sig längre? Jag frågar bara vad kan man ha för rättigheter? För att jag känner mig att det behövs inte mycket mera för att jag kommer och säger upp mig själv...väldigt snart, om det inte kommer ske nya ändrigar att kunna förbättra våra situationen på arbetsplats här. Vi är undersköterskor men blir behandlats som hundar i koppel. Det är helt sjukt..jag önskar bara att någon skulle bara se hur vi jobbar. Kan ni hjälpa någon i detta här fallet, SNÄLLA!

Lawline svarar

Hej. Det låter verkligen inte som en trevlig arbetsmiljö. Att ha en bra arbetsmiljö är otroligt viktigt för både fysiskt och psykiskt välmående. Det finns lagar som reglerar de problem du beskriver ovan. Bland annat finns arbetsmiljölagen (AML) och Arbetstidslagen(ATL). I AML stadgas till exempel att arbetsmiljön skall vara tillfredsställande med hänsyn till arbetets natur och den sociala och tekniska utvecklingen i samhället samt att teknik, arbetsorganisation och arbetsinnehåll skall utformas så att arbetstagaren inte utsätts för fysiska eller psykiska belastningar som kan medföra ohälsa eller olycksfall (2 kapitlet 1 § 1 och 4 st.). Vidare finns det regler i ATL om att man måste få rast och att rasterna skall förläggas så, att arbetstagarna inte utför arbete mer än fem timmar i följd. Rasternas antal, längd och förläggning skall vara tillfredsställande med hänsyn till arbetsförhållandena (15 § 3 st.). Med rast menas ett avbrott då du inte är skyldig att vara kvar på din arbetsplats (15 § 1 st.). Dessa raster kan bytas mot måltidsuppehåll om det är nödvändigt (16 §) och så är ofta fallet inom vården under kvällstid. Att en rast byts mot måltidsuppehåll innebär att du skall ha tid att äta men att du fortfarande är skyldig att vara på arbetet och exempelvis svara i telefon eller på larm. Till skillnad från rast har du rätt till lön under måltidsuppehåll. Det kan även finnas regler i eventuella kollektivavtal. Er situation låter ohållbar. Eftersom du redan vänt dig till din arbetsgivare är mitt råd till dig att ta kontakt med ditt fackförbund. Det borde finnas ett ombud på din arbetsplats som du kan ta kontakt med. De är experter och kan hjälpa dig att gå vidare i kampen om bättre arbetsförhållanden. Lycka till! (Länk till arbetsmiljölagen: https://lagen.nu/1977:1160) (Länk till arbetstidslagen: https://lagen.nu/1982:673) Vänliga hälsningar, Sofia Linder
Sofia LinderRådgivare