Arbetstagarens rättigheter vid företagsövergång

Hej. Min chef har bestämt sig för att sälja, kan de nya ägarna sänka min timlön eller dra ner på mina timmar? Jag är den som anställdes först av alla och är den enda med en tillsvidare tjänst och dessutom med heltid. Jag har jobbat på företaget sen juli 2009. Tack på förhand! Erika

Lawline svarar

Hej! Tack för din fråga. Det följer av lagen om anställningsskydd (LAS) 6b § 1 st. att arbetstagarnas anställningsförhållanden hos den förra arbetsgivaren även gäller för den nya arbetsgivaren vid en företagsövergång. Detta förutsätter att det verkligen har skett en övergång av företaget till den nya arbetsgivaren. Eftersom LAS 6b § har sin grund i EG-direktivet 77/187, måste begreppet "övergång av företag" tolkas med hänsyn till EU-rätten. När företaget köps upp av en ny ägare krävs det att verksamheten behåller stora delen av den identitet som verksamheten hade före köpet för att köpet ska täckas av begreppet "övergång av företag" och LAS 6b § ska bli tillämplig. Vid bedömningen tar man hänsyn till bl.a. om materiella tillgångar i företaget, personalen och kunder tagits över. Då jag inte vet hur transaktionen i fallet som du beskriver ser ut, förutsätter jag att den nya ägaren har tagit över hela verksamheten, med följden att LAS 6b § blir tillämplig. Enligt detta lagrum har den nya ägaren inte rätt att dra ner på din arbetstid eller din lön, då anställningsvillkoren övergår automatiskt på den nya arbetsgivaren. Lagen om anställningsskydd hittar du här: https://lagen.nu/1982:80 Vänliga hälsningar Amanda Harrysson
Amanda HarryssonRådgivare