FrågaFASTIGHETSRÄTTKöpavtal17/02/2012

Bevittning av köpehandling vid köp av fastighet

Jag ska köpa mina föräldrars fastighet. Jag undrar om det räcker att mina två syskon bevittnar köpekontraktet med deras underskrifter eller om det finns ett juridiskt krav att någon utomstående bevittnar. Mina syskon har godkänt försäljningen via underskrifter i ett separat samtycke.

Lawline svarar

Hej! Formkraven för en köpehandling vid köp av fast egendom regleras i JB (Jordabalken) 4 kap. 1 §. Där anges att köpehandlingen ska innehålla en förklaring att säljaren överlåter fastigheten på köparen, samt uppgift om hur mycket du kommer att betala. Köpehandlingen ska undertecknas av säljaren och köparen. Köpekontraktet i sig är giltigt utan att den är bevittnad, men det är ändå en bra idé att låta två vittnen skriva under köpekontraktet. Om köpehandlingen inte är styrkt av två vittnen, kommer nämligen lagfartsansökan att förklaras vilande enligt JB 20 kap. 7 §. Överlåtaren kommer då att föreläggas att inom viss tid väcka talan i domstol om han/hon anser att överlåtelsen av fastigheten är ogiltig, se JB 20 kap. 8 §. Det är först efter att tidsfristen för överlåtarens möjlighet att väcka talan har gått ut, som lagfartsansökan kan bifallas. Jag rekommenderar därför att låta två vittnen underteckna köpehandlingen från början, eftersom processen annars kan bli onödigt utdragen vid ansökan av lagfart. Det är säljarens namnteckning som ska bevittnas, vittnenas underskrifter ska således ske på köpehandlingen. Så länge syskonen är myndiga ser jag inga hinder till att låta dessa bevittna köpehandlingen, eftersom det inte finns något krav på att vittnena inte får vara närstående. Jordabalken hittar du här: https://lagen.nu/1970:994 Vänliga hälsningar Amanda Harrysson
Amanda HarryssonRådgivare