FrågaFASTIGHETSRÄTTKöpavtal17/02/2012

Formkrav vid fastighetsförsäljning

Hej, Jag och min syster har tillsammans ärvt en fastighet. Hon vill ha kvar den inte jag och vi tänkte göra det enklaste och skifta fastigheten till henne och hon betalar mig. Vad för sorts dokument eller avtal ska det finnas emellan oss för att göra detta?

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga. Formföreskrifterna för köp av fastighet finns i 4 kap. 1§ Jordabalken och bestämmelsen finner du genom att följa länken: https://lagen.nu/1970:994. Det du och din syster skall göra är att upprätta ett skriftligt köpeavtal undertecknat av er båda. Kravet är alltså att handlingen undertecknas av både köparen och säljaren. Därtill skall avtalet innehålla en tydlig viljeförklaring om att fastigheten överlåts samt en uppgift om köpeskillingen. Givetvis skall även fastigheten specificeras i avtalet. Lycka till! Med vänlig hälsning
Azra SkorupanRådgivare