Den allmänna preskriptionstiden

Hej. Om ett löpande kontrakt finns men ingen kontakt sker mellan parterna på flera år, när upphör då avtalet att gälla? Tex. underhåll för ett hus. Säg att ingen kontakt funnits och ingen betalning har gjorts på 10 år, och man sedan får en räkning för de 3 senaste åren. Vad gäller? Tack på förhand. Mvh Danne

Lawline svarar

Hej, Tack för din fråga. Den allmänna preskriptionstiden är tio år och denna börjar löpa från och med fordringens uppkomst, 2 § 1 st. preskriptionslagen (PreskL). Detta innebär att fordringen preskriberas efter tio år om inget preskriptionsavbrott sker dessförinnan. Hur ett preskriptionsavbrott görs framgår av 5 § PreskL. Om tio år har förflutit och om ingen kontakt har funnits eller någon betalning erlagts innebär detta att fordringen är preskriberad. Detta gäller förutsatt att inget preskriptionsavbrott skett på något annat, i 5 § PreskL, angivet sätt. Hur det ser ut i detta fall vet jag inte. Jag hoppas att detta besvarade dina funderingar. Annars är du välkommen med ytterligare frågor till oss. Med vänlig hälsning,
Rikard WahlströmRådgivare