Preskription av fordran som innehas av Trafikförsäkringsföreningen

Hej Fick ett brev från kfm 2012-01-09 (skuld att betala) från 2002-03-13 till Tff. Borde inte den vara preskribrad? Mvh

Lawline svarar

Hej, Tack för din fråga. Preskriptionslagen är tillämplig på fordringar som innehas av Trafikförsäkringsföreningen, se 1 § preskriptionslagen (PreskL). En fordran preskriberas tio år efter tillkomsten, om inte preskriptionen avbryts dessförinnan, 2 § 1 st. PreskL. Rör det sig om en s.k. konsumentfordran är dock preskriptionstiden tre år, 2 § 2 st. PreskL. I hovrättsfallet RH 2007:6 konstaterades att Trafikförsäkringsföreningens krav på trafikförsäkringsavgift är underkastad tioårig preskriptionstid. Av 5 § PreskL framgår hur en preskription avbryts. Detta kan ske bl.a. genom att borgenären väcker talan mot gäldenären eller annars åberopar fordringen gentemot gäldenären vid domstol, hos Kronofogdemyndigheten eller i skiljeförfarande, konkursförfarande eller förhandling om offentligt ackord. Det framgår av din fråga att det brev du fått är från Kronofogdemyndigheten. Eftersom tio år inte har förflutit sedan skulden uppkom har någon preskription inte inträtt och preskriptionen har, genom brevet, avbrutits. Varje gång en preskription avbryts börjar en ny preskriptionstid om tio alternativt tre år att löpa, 6 § PreskL. Jag hoppas detta besvarade din fråga. Annars är du välkommen med ytterligare frågor till oss. Med vänlig hälsning,
Rikard WahlströmRådgivare