FrågaARBETSRÄTTÖvrigt 31/01/2012

OMPLACERING

Jag är anställd inom kommunen som socionom på en familjecentral. Arbetsgivaren har nu meddelat att pga ekonomiska skäl är min tjänst indragen. De vill omplacera mej till en utredningstjänst på socialkontoret. Jag är behörig till den, men det är en helt annan typ av tjänst. Jag vill inte ha den tjänsten. Är det då arbetsgivaren som ska säga upp mej eller jag som ska säga upp mej? Kan arbetsgivaren tvinga mej att ta den tjänsten under uppsägningstiden, eller får jag vara kvar på min nuvarande tjänst under uppsägningstiden?

Lawline svarar

Hej, Om du tackar nej till en tjänst som arbetsgivaren erbjuder med anledning till att din befintliga tjänst försvinner så anses saklig grund för uppsägning enligt LAS 7§ föreligga. Själva erbjudandet om omplacering är arbetsgivarens sätt att fullgöra den omplaceringsskyldighet som även den finns i 7§ LAS. Saklig grund anses nämligen inte föreligga om det är skäligt att arbetsgivaren erbjuder den anställde annan anställning hos sig. Du behöver inte säga upp dig utan det är det arbetsgivaren som skall göra. Vad gäller arbete under uppsägningstiden så är det arbetsgivaren som bestämmer. Denne har nämligen en vittgående omplaceringsrätt. Man brukar säga att arbetsgivaren får omplacera sina arbetstagare fritt inom det kollektivavtalsområde som de anställda faller inom. Vissa begränsningar finns dock om omplaceringen kan anses "särskilt ingripande", en omplacering kan då ses som en uppsägning/avsked. Det krävs rätt mycket för att en omplacering skall anses vara särskilt ingripande. Skulle arbetsgivaren välja att säga upp dig så har du rätt till befintliga arbetsförmåner även om du under uppsägningstiden inte får några arbetsuppgifter eller får andra arbetsuppgifter än vanligt. Detta framgår av LAS 12-13§§. Det är värt att notera att om arbetsgivaren säger upp dig så kan du ha företrädesrätt till återanställning enligt 25§ LAS. För att du ska ha företrädesrätt måste du ha varit anställd i mer än tolv månader under de senaste tre åren. Du kan själv läsa LAS, som är mycket välskriven och pedagogiskt uppbyggd, här: https://lagen.nu/1982:80 Jag hoppas att mitt svar har varit till hjälp. Hör gärna av dig igen om du har ytterligare frågor. Vänligen,
Hampus SabelRådgivare