FrågaFASTIGHETSRÄTTKöpavtal29/01/2012

Fullgörelse av köp av bostadsrätt

Jag har skrivit på ett mäklarköpekontrakt och betalat handpenning för en bostadsrätt under förutsättning att samme maklare kan sälja min nuvarande bostadsrätt (jag har även skrivit på ett s k vanligt tremånaders mäklarkontrakt för detta ändamål). Nu undrar jag vad som händer om jag måste bryta köpeavtalet på grund av att mäklaren inte kan sälja min nuvarande bostadsrätt?

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga! Jag antar att din fråga rör ditt förhållande till säljaren och huruvida du är skyldig att fullgöra köpet även fast du inte får din nuvarande bostadsrätt såld. Bostadsrätter är att betrakta som lös egendom. Huvudregeln vid köp av gäller lös egendom är att inga formkrav behöver vara uppfyllda för att köpet ska bli giltigt. Vid köp av bostadsrätt gäller dock enligt 6 kap 4 § bostadsättslagen (1991:614) (https://lagen.nu/1991:614) att köpeavtalet måste vara skriftligt och innehålla priset och vilken bostadsrätt köper rör. Förutsatt att du och säljaren har skrivit på ett sådant giltigt skriftligt avtal är du alltså bunden av avtalet, vilket verkar vara fallet att döma av din fråga. Det finns dock ingenting som hindrar att villkor för köpets fullbordan tas in i köpeavtalet. Det är således helt okej att föra in ett sådant villkor som ni har gjort om att köpet endast måste fullgöras om mäklaren lyckas sälja din nuvarande bostadsrätt. Detta innebär att om mäklaren inte lyckas sälja din nuvarande bostadsrätt har du inte skyldighet att fullgöra köpet och du har då rätt att få tillbaka din handpenning från säljaren. Om jag har förstått din fråga rätt har ni avtalat om att mäklaren har tre månader på sig att sälja din bostadsrätt enligt det separata mäklarkontraktet. Ifall säljaren vet om detta och det är denna tid ni har kommit överens om i köpeavtalet så är du endast skyldig att fullgöra köpet om mäklaren lyckas sälja bostadsrätten inom tre månader. Annars är det en tolkningsfråga hur länge villkoret gäller och du bör läsa avtalsvillkoret noga, och kanske prata med säljaren så att ni är överens om vad villkoret innebär mer bestämt. Med vänliga hälsningar,
Maria KronvallRådgivare