Uppsägning i samband med verksamhetsövergång

Hej. Jag har varit egenföretagare och precis sålt av min verksamhet. En månad innan försäljning kontaktade jag Restaurangfacket och ville säga upp en anställd. Men facket sade att man inte kan säga upp en anställd i samband med en försäljning, utan köparen får ta över anställningen, dock kan den nya ägaren säga upp personen om han/hon inte behövs. Har vi som gamla ägare någon skyldighet?

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga. Försäljningen av ditt företag utgör troligen en s.k. _verksamhetsövergång._ Vid en sådan råder speciella arbetsrättsliga regler. Enligt 7§ 3st. Lag om anställningsskydd (LAS) får den gamla arbetsgivaren inte säga upp en person pga. verksamhetsövergången, utan eventuella uppsägningar får ske hos den nye arbetsgivaren om denne finner att personalen blir övertalig efter övergången. Det var troligen detta facket menade när ni talades vid. ”Uppsägningsförbudet” gäller dock enbart uppsägningar som beror på verksamhetsövergången _i sig_. Om det funnits saklig grund för att säga upp en arbetstagare oberoende av verksamhetsövergången, får det ske. Jag vill dock påpeka att så snart verksamhetsövergången beslutats presumerar man att uppsägningar har med denna att göra och det är då upp till dig att visa att det finns andra skäl. Det är därför alltid riskabelt att säga upp en person när en verksamhetsövergång är nära förestående. I värsta fall riskerar man skadestånd om man anses ha brutit mot reglerna i LAS, se 38§ LAS. Du frågar också om du har några skyldigheter gentemot dina f.d. anställda då verksamheten sålts. Utgångspunkten är att du inte har det. Enligt 6b§ LAS har de anställda rätt att följa med till den nya arbetsgivaren, och deras lönevillkor och övriga anställningsvillkor övergår till att gälla mot den nya arbetsgivaren och är alltså dennes ansvar. Det finns dock två fall där du fortsätter att ansvara efter verksamhetsövergången. Enligt 6b § 2m. LAS är du fortfarande ansvarig för vissa ekonomiska förpliktelser som hänför sig till tiden före verksamhetsövergången. Om en anställd t.ex. inte har fått den lön han/hon har rätt till under månaderna före övergången, kan de fortfarande kräva dig på den. Om en anställd inte vill följa med verksamheten till den nye arbetsgivaren, har denne också rätt att kräva att den gamle arbetsgivaren försöker hitta nya arbetsuppgifter inom någon annan del av sin verksamhet. Detta framgår av 7§ 2st. LAS. Denna regel är ofta aktuell om en ”avdelning” på ett större företag knoppas av och säljs. Som jag förstår på dig har du dock sålt hela din nuvarande verksamhet och därmed kan ingen av de anställda ställa ett sådant krav på dig. Jag hoppas att mitt svar har varit till hjälp. Återkom gärna om du har fler frågor. Nedan finner du en länk till LAS: http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19820080.htm Vänligen,
Georg DellborgRådgivare