FrågaAVTALSRÄTTFormkrav10/01/2012

Avtal om köp av stuga

Jag och min man var och titta på en stuga från blocket.se. Vi tacka ja till stugan fredagkväll, under helgen ändra vi oss och maila ägaren att vi ångrat oss. Vi prata inget om uppsägningstid och inga papper skrevs. Hur löser vi detta på bästa sätt när ägaren är lätt irreterad på oss.

Lawline svarar

Hej, svaret på din fråga beror på om stugan ni tittat på är så kallad _fast_ eller _lös egendom_. Gällande _fast egendom_: Om stugan är fast egendom finns inget giltigt avtal. I jordabalken ställs det upp ett formkrav på avtal gällande försäljning av fast egendom, ett muntligt avtal uppfyller aldrig dessa formkrav. Således är ni inte bundna av affären. Gällande _lös egendom_: När det gäller försäljning av en stuga som är att anse som lös egendom (t.ex. stuga på ofri grund) finns det däremot inget formkrav för avtalet. Det muntliga avtalet är bindande genom en allmän rättsgrundsats kallad _pacta sunt servanda_ (avtal skall hållas). Således har säljaren rätt att kräva att ni fullgör köpet enligt *KöpL 50 §* (https://lagen.nu/1990:931#P50). Mvh
Oskar AxelsonRådgivare