Uppsägning pga nedsatt arbetsförmåga

Varslad om uppsägning av personliga skäl. Arbetsgivaren menar att arbetet går för sakta och motiverar uppsägningen med att arbetsförmågan är varaktigt nedsatt (opererad höftled och nedsatt syn). De rekommendationer som Previa rekommenderat (större bildskärm) har inte beaktats.

Lawline svarar

Hej, Tack för din fråga! Arbetsgivaren har en skyldighet att anpassa arbetsförhållandena eller vidta annan lämplig åtgärd för att ta hänsyn till arbetstagarens särskilda förutsättningar för arbetet. När arbete planläggs och anordnas ska arbetsgivaren beakta att människors förutsättningar att utföra arbetsuppgifter är olika. Det framgår av 3:3§ 2 st. arbetsmiljölagen som du finner här: https://lagen.nu/1977:1160 Arbetsskyddsstyrelsen (som numera övergått i arbetsmiljöverket) har gett ut föreskrifter om arbetsanpassning och rehabilitering, dessa finner du här: http://www.av.se/dokument/afs/afs1994_01.pdf Visserligen är föreskrifterna inte bindande, men kan ändå få betydelse vid bedömningen av enskilda fall. I föreskrifterna nämns bland annat åtgärder som anskaffning av teknisk utrustning och omplacering. Målsättningen med den individuella arbetsanpassningen är att vidta sådana åtgärder i arbetsmiljön, att den anställde kan vara kvar i eller återkomma till sitt vanliga arbete. En uppsägning från arbetsgivarens sida ska enligt 7§ lagen om anställningsskydd vara sakligt grundad, se https://lagen.nu/1982:80 Uppsägningen kan vara sakligt grundad om en arbetstagare exempelvis lider av en sjukdom som förhindrar denne att utföra sina arbetsuppgifter och arbetsgivaren inte har möjlighet att anpassa arbetsuppgifterna eller erbjuda alternativa uppgifter. Men då ställs ändå krav på att arbetsgivaren har försökt rehabilitera arbetstagaren innan uppsägning får ske. Mvh
Pernilla SkoglösaRådgivare