FrågaFASTIGHETSRÄTTÖvrigt13/12/2011

ALLEMANSRÄTT VID BRYGGA

Vi har en fastighetsägar förening, med servitut på standen,där finns en båt- brygga som föreningen äger. Gäller allemansrätten på föreningens båt- brygga ????

Lawline svarar

Hej, Generellt brukar man säga att allemansrätten gäller bryggor till viss del. Det är till exempel tillåtet med kortare förtöjning så länge bryggan inte ligger på någons tomt. Gästen får dock inte hindra ägaren av bryggan i dennes utnyttjande. Detta kan anses utgöra egenmäktigt förfarande. Badande kan fritt använda bryggan, så länge den inte ligger på en tomt så nära ett bostadshus att användandet kan klassas som hemfridsbrott. Här ägs bryggan så vitt jag förstår av en förening varför hemfridsbrott knappast kan bli aktuellt. Badande från bryggan (eller annat brukande i stil med fikande o.s.v.) är dock endast tillåtet i det fall ägaren inte själv brukar bryggan. Denne skall då få vara i fred. Jag hoppas att mitt svar har varit till hjälp. Hör gärna av dig om du har ytterligare frågor. Naturvårdsverket har en utmärkt broschyr om allemansrätten som du kan ladda ner gratis från den här adressen: http://www.naturvardsverket.se/sv/Start/Om-Naturvardsverket/Vara-publikationer/ISBN1/8100/91-620-8161-6/ Vänligen,
Hampus SabelRådgivare