Arbetsgivares skyldigheter vid avskedande

Hej! En vän till mig har blivit anklagad för en del saker på sitt arbete, bl.a. stöld och för att ha varit hemma utan att ta ledigt. Vissa saker stämmer och andra är ren lögn. Har arbetsgivaren någon laglig skyldighet att lämna ut de "bevis" de säger att de har, t.ex. fotografier och namn på de som fotat och som "skvallrat"? Kan man avskedas utan att få en chans att motbevisa arbetsgivarens "bevis"? Tack på förhand!

Lawline svarar

Hej, Tack för din fråga! Avskedande får ske om en arbetstagare grovt har åsidosatt sina åligganden mot arbetsgivaren, 18 § LAS ( http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19820080.HTM ). Stöld och allvarlig misskötsamhet är sådana faktorer som kan leda till avskedande. Arbetsgivaren är dock på arbetstagarens begäran uppge de omständigheter som ligger till grund för avskedandet, 19 § 3 st. Dessa omständigheter kan ha betydelse i en eventuell efterföljande tvist om avskedandets giltighet och därför bör det även ligga i arbetsgivarens intresse att uppge vilka bevis som finns. Det är arbetsgivaren som har bevisbördan för att rätt till avsked föreligger. Vidare måste arbetsgivaren underrätta arbetstagaren minst en vecka före avskedandet. Är den anställde fackligt organiserad ska arbetsgivaren samtidigt varsla den lokala arbetstagarorganisationen som arbetstagaren tillhör, 30 §. Arbetsgivaren måste även följa den sk tvåmånadersregeln. Detta betyder att avskedandet inte får grundas enbart på omständigheter som arbetsgivaren antingen har känt till i mer än två månader innan underrättelsen, som jag nämnde ovan, eller två månader före tidpunkten för avskedandet om sådan underrättelse inte har lämnats, 18 § 2 st. På yrkande av arbetstagaren kan avskedandet förklaras ogiltigt om det skulle visa sig att arbetstagaren blivit avskedad under omständigheter som inte ens räcker för giltig uppsägning, 35 §. Om skälen inte varit tillräckliga för avsked men för däremot för uppsägning blir arbetsgivaren skyldig att betala vad som motsvarar anställningsförmåner och allmänt skadestånd, 38 §. Med vänlig hälsning,
Sophie Andersson WetterwikRådgivare