Testamente förvaring

var eller hur förvarar man lämpligast ett testamente man skrivit. bankfack, hos en advokat eller hur?

Lawline svarar

Hej, Flertalet länder har ett system som förutsätter att ett upprättat testamente registreras för att uppnå giltighet. Detta system har vi +inte+ i Sverige, vilket enligt vissa utgör en rättssäkerhetsbrist då det inte finns något definitivt sätt att säkerställa att testamentet kommer fram efter ett dödsfall. Att förvara ett upprättat testamente i ett bankfack utgör ingen garanti för att testamentet kommer att tillämpas. Att låta en advokat förvara testamentet kan vara ett bra alternativ. Det utgör dock inte heller någon garanti för att testamentet kommer fram. Det kan till exempel uppstå problematik om den aktuella advokatbyrån skulle läggas ned. Ett ytterligare alternativ som finns är förvaring hos en begravningsbyrå som erbjuder tjänsten. Lämpligaste sättet att förvara ett testamente är med andra ord väldigt individuellt. Något som är viktigt är dock att du inte bör förvara det enda exemplaret av originaltestamentet hemma i bostaden. Du har ju då ingen kontroll över vem som kommer att hitta testamentet efter din död. Berätta gärna för dina anhöriga hur och vart du valt att förvara ditt testamente. Att fler känner till att det finns underlättar för dess tillämpning. Vänligen,
Mathias GunnervaldRådgivare