FrågaAVTALSRÄTTÖvrigt30/09/2006

Avtals ogiltighet p.g.a. psykisk sjukdom

Kan ett köp ogiltighetsförklaras om man misstänker att personen som köpte verksamheten inte är helt frisk. Här menar jag då att personen lider av någon psykisk sörning. Dessutom har säljaren satt priset alldeles för högt. Finns det något man kan göra?

Lawline svarar

Generellt sett kan man säga att det är svårt att få avtal ogiltigförklarade och att den som vill föra en sådan talan måste kunna bevisa sina påståenden. Samtidigt verkar det i detta fall finnas några lagrum att gå på i och med att det verkar som om psykisk störning går att bevisa och priset klart överstiger marknadspriset. Det finns en ogiltighetsgrund som hänför sig till psykisk störning och som innebär att alla avtal som någon ingår på grund av psykisk störning är ogiltiga. Typexemplet är när en manodepressiv person går in och köper en massa saker som han eller hon inte behöver i en affär. Detta framgår av lag (1924:323) om verkan av avtal, som slutits under påverkan av en psykisk störning. Denna ogiltighetsgrund gäller även om den som avtalet slöts med var i god tro. Att berika sig på grund av annans oförstånd kan även vara ocker om vederlaget står i uppenbart missförhållande till prestationen. Enligt 31 § avtalslagen gäller då att avtalet ska ogiltigförklaras och prestationerna återgå. Eventuellt skulle man även kunna använda den s.k. generalklausulen i 36 § avtalslagen. Enligt den kan avtalsvillkor som t.ex priset ändras om: ”villkoret är oskäligt med hänsyn till avtalets innehåll, omständigheterna vid avtalets tillkomst, senare inträffade förhållanden och omständigheterna i övrigt.” Det du kan göra är att prata med säljaren och höra hur han eller hon ställer sig till ovanstående lagrum. Allt kompliceras av att bara den personen som saken angår har talerätt. Det innebär att man eventuellt måste få köparen ställd under förvaltare för att kunna föra en process i den personens namn. Om det rör sig om mycket pengar kan det vara värt att besöka en expert på området för att få ytterligare rådgivning. För att eventuellt utreda förutsättningarna för förvaltarskap kan du prata med överförmyndarnämnden i kommunen där köparen bor. För aktuella lagrum se www.lagen.nu.
Love Wilén-ÖrnulfRådgivare