Hur lång är preskriptionstiden på reversen och hur skall jag gå till väga om jag ej får betalt?

Har sålt mitt företag och har en revers som inte har fullföljts. Hur lång är preskriptionstiden på reversen och hur skall jag gå till väga om jag ej får betalt?

Lawline svarar

Hej! Regler om preskriptionstid återfinns i Preskriptionslag (1981:130)(PreskL)(https://lagen.nu/1981:130). En revers är synonymt med ett skuldebrev. Skuldebrev, och andra fordringar, har normalt en preskriptionstid på 10 år räknat från fordrans tillkomst, enligt 2 § PreskL. Gentemot konsumenter (för fordran till näringsidkare) gäller dock en treårig preskriptionstid, 2 § 2st. PreskL. Denna gäller dock inte för löpande skuldebrev. (jmf 11 § Lag om skuldebrev, se http://www.lagen.nu/1936:81) Vid preskriptionsavbrott börjar emellertid en ny preskriptionstid att löpa, 2 § PreskL. Preskriptionen avbryts genom att gäldenären erlägger betalning, ränta amortering etc. eller på annat sätt erkänner fordringen. Ett preskriptionsavbrott sker även då gäldenären får ett skriftligt krav eller en skriftlig erinran om fordringen från borgenären eller borgenären väcker talan mot gäldenären eller annars åberopar fordringen gentemot gäldenären vid domstol, hos Kronofogdemyndigheten eller i skiljeförfarande, konkursförfarande eller förhandling om offentligt ackord, se 5 § PreskL. Att en fordran är preskriberad innebär inte att den är värdelös eller ogiltig utan endast att du inte kan kräva gäldenären på betalning. Om gäldenären betalar en preskriberad fordran har han/hon t.ex. inte rätt att återfå den erlagda betalningen. Om gäldenären inte frivilligt vill betala tillbaka sin skuld kan du använda dig av reglerna om betalningsföreläggande för att få till stånd en exekutionstitel, vilket är en förutsättning för utmätning enligt 3 kap. 1 § 8 mom. Utsökningsbalken (UB)(https://lagen.nu/1981:774). Regler om betalningsföreläggande återfinns i Lag (1990:746) om betalningsföreläggande och handräckning (BFL) (https://lagen.nu/1990:746). Förfarandet vid betalningsföreläggande är avsett för ostridiga krav på betalning, vilket innebär att gäldenären är medveten om sin skuld men inte frivilligt betalar vad denne är skyldig. För att kunna ansöka om ett betalningsföreläggande måste följande förutsättningar vara uppfyllda; 1) fordran ska avse pengar 2) sista betalningsdatum för fordran måste passerat 3) fordran ska vara förlikningsbar, vilket innebär att du och gäldenären själva disponerar över avtalet sinsemellan. Färdiga blanketter och mer information finner du på Kronofogdemyndighetens hemsida (http://www.kronofogden.se/fordigsom/villfabetalt/hurgorjag/betalningsforelaggande.4.14db52b102ed4e5fe380005212.html). Efter att ansökan om betalningsföreläggande inkommit till Kronofogdemyndigheten skickas ett föreläggande till gäldenären (25 § BFL) varpå denne har 10 dagar på sig att bestrida fordringen. Skulle gäldenären inte bestrida fordringen kommer Kronofogdemyndigheten att meddela ett utslag i enlighet med ansökan (42 § BFL). Detta utslag fungerar sedan som en exekutionstitel och verkställighet kommer att ske utan att du behöver ansöka om detta (2 kap. 1 § 3 st. UB). Skulle gäldenären bestrida fordringen inom den angivna tidsfristen kan Kronofogdemyndigheten inte meddela något utslag. Du kan då begära att ärendet överlämnas till tingsrätten (33-34 §§BFL). I tingsrätten prövas huruvida det föreligger en fordran eller ej. Skulle tingsrätten komma fram till att det föreligger en fordran och förpliktar gäldenären att betala, kan du använda denna dom som en exekutionstitel som Kronofogdemyndigheten på din ansökan kan verkställa. Jag hoppas att mitt svar kan vara till hjälp och önskar dig lycka till. Med vänlig hälsning, Emil Görrel
Emil GörrelRådgivare