Turordning och tillräckliga kvalifkationer

Hej I ftg med färre än 10 anställda får man enligt LAS göra 2 undantag från turordningen. Om resterande personal har samma kunskap måste det då vara den tredje sist anställda som får gå? Är det skillnad ifall det är olika nivå på kunskapen?

Lawline svarar

Jag hänvisar i mitt svar till LAS (https://lagen.nu/1982:80) samt MBL (https://lagen.nu/1976:580) Vi uppsägning på grund av arbetsbrist gäller turordningsreglerna i LAS § 22 st 1. Som du skriver så får man i företag med högst 10 anställda undanta upp till två anställda innan turordningen fastställs LAS § 22 st 2. Notera dock att arbetsgivaren dels kan låta bli att undanta anställda, eller för den delen undanta anställda som inte skulle hamna längst ned på turordningslistan. Vid en uppsägning på grund av arbetsbrist är dock inte detta det första steget. Det första steget är att förhandla om den nya organisationen på företaget. Enligt MBL § 11 ska företaget förhandla med den part som företaget har kollektivavtal med (om ett sådant finns) inför viktiga förändringar. Är företaget inte bundet av kollektivavtal måste de ändå förhandla eftersom det rör sig om arbetsbrist, och då med samtliga berörda arbetstagarorganisationer enligt MBL 13 st 2. Det vanliga är att företaget inför förhandlingen med facket kommer med ett förslag till ny organisation där det framgår vilka tjänster som ska finnas efter omorganisationen och vilka kvalifikationer som krävs för dessa tjänster. Detta har stor betydelse när tjänsterna sedan ska besättas enligt turordningen. Det är inte ovanligt att en tjänst som innehas av en anställd som arbetat väldigt länge på företaget försvinner i omorganisationen. Denne person som står långt upp på turordningslistan måste då ha tillräckliga kvalifikationer till en annan tjänst i organisationen (eller på max 6 månader kunna erhålla denna kvalifikation) för att kunna hävda sin rätt till fortsatt anställning (LAS § 22 st 4). Det kan alltså vara av stor betydelse om ”kunskapen” eller mer precist kvalifikationen är olika hos de anställda. Slutligen är turordningsreglerna semidispositiva, enligt LAS § 2 st 3. Det innebär att företaget och facket kan komma överens om att frångå turordningsreglerna genom ett kollektivavtal. Om samtliga anställda har tillräckliga kvalifikationer och inget undantag från turordningsreglerna görs genom kollektivavtal så är det mycket riktigt så att den som står längst ned på turordningslistan (efter att arbetsgivaren har undantagit de maximalt två som denne anser är av särskild betydelse) har sämst rätt till fortsatt anställning och alltså blir den som sägs upp.
Edvard BreitholtzRådgivare