FrågaARBETSRÄTTÖvrigt 14/11/2011

Iakttagande av uppsägningstid

Hej! Jag har en fundering angående uppsägsningstid vid provanställning... Vad händer om jag inte fullföljer den uppsägningstid som står på kontraktet? Kan det bli något rättsligt efterspel? Värt att nämna är även att jobbet som frågan avser är ett jobb där lönen nästan enbart består av provision. Jag vet att det rent etiskt inte är korrekt men hur är det rent lagligt? Kan även nämna att det ärende inte gäller mig utan en kollega. Tacksam för svar :)

Lawline svarar

Hej! Vid provanställning gäller normalt, enligt 6 § lagen om anställningsskydd (LAS), att anställningen kan avbrytas av båda parter utan uppsägningstid, se https://lagen.nu/1982:80. Om din arbetsgivare är bunden till kollektivavtal kan emellertid vissa bestämmelser i kollektivavtalet som avviker från vad som gäller enligt lag finnas. Det är alltså möjligt att det finns en reglering om uppsägningstid i kollektivavtalet som frångår vad som annars gäller enligt lag, det kan därför vara lämpligt att du kollar upp vad som gäller enligt avtalet. Däremot gäller enligt 38 § LAS att om uppsägningstid gäller för din anställning, måste du som arbetstagare som sagt upp dig iakttar uppsägningstiden. Om arbetstagaren inte gör så, blir denne ersättningsskyldig mot arbetsgivaren för den skada denne lider. Se 38 § LAS https://lagen.nu/1982:80#R14 Vänligen
Angelica HageRådgivare