FrågaARBETSRÄTTÖvrigt 30/10/2011

Vad räknas som anställningstid?

Hej! Frågan gäller uppsägningstid. Enligt lagen om anställningsskydd har man rätt till 2 mån uppsägningstid om man varit anställd i minst 2 år. I mitt fall inträffar denna tvåårsdag mitt i uppsägningsmånaden. Så frågan är: Räknas uppsägningstiden in i anställningstiden? I så fall skall jag väl ha 2 mån uppsägningstid?

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga! Precis som du uppmärksammat har man enligt 11 § Lagen om anställningsskydd rätt till en två månaders uppsägningstid om den sammanlagda anställningstiden hos arbetsgivaren är minst två år. Det som avses är den sammanlagda anställningstiden vid *uppsägningstillfället*. Uppsägningstiden ingår därför inte. Avvikelser från reglerna om uppsägningstid får emellertid göras genom kollektivavtal. Med vänlig hälsning,
Linn TorstenssonRådgivare