Uppsägning och turordningsregler

Hej! Jag har blivit uppsagd pga arbetsbrist och dom säger att min tjänst skall upphöra. Den avdelning jag jobbar på sitter vi 4 personer med samma arbetsuppgifter. 1 chef, 1 person som har varit med och satt upp vårt backoffice system. sen finns det en tjej som är jobbat ca 3-4 år och har samma arbetsbeskrivning som jag. Jag har jobbat på företaget i 21 år med olika ansvaras områden och nu på denna avdelning jobbat i 10 mån. Sen har jag jobbat tidigare i back office när jag jobbade som bla grupp ansvarig för en grupp om 6 pers. Har sen jobbat med och varit med och utvecklat andra system på företaget som är en resebyrå. Nu undrar jag hur dom kan säga upp mig och inte min kollega som jobbat mycket kortare tid. Skulle bli mycket glad om ni kan förklara för mig. Tack på förhand

Lawline svarar

Hej, Tack för din fråga. Regler om uppsägning finner du Lagen om anställningsskydd (LAS), https://lagen.nu/1982:80. En uppsägning från arbetsgivarens sida måste vara sakligt grundad, 7 § LAS https://lagen.nu/1982:80#P7S1. En uppsägning är sakligt grundad om den beror på arbetsbrist eller skäl hänförliga till den anställde personligen. Vidare krävs för att en uppsägning ska vara sakligt grundad att arbetsgivaren uppfyller sin omplaceringsskyldighet. D.v.s. att arbetsgivaren bereder den anställde annat arbete hos sig förutsatt att detta kan anses skäligt, 7 § 2 st. LAS, bland annat måste den anställde ha tillräckliga kvalifikationer för den potentiella positionen. Vid själva uppsägningen måste arbetsgivaren följa vissa turordningsregler, 22 § LAS, https://lagen.nu/1982:80#P22S1. Huvudregeln enligt dessa turordningsregler är sist in först ut principen. Den som alltså har jobbat kortast tid är den som får gå i första hand. Vid lika anställningstid ger ålder företräde. En arbetsgivare med högst 10 anställda får lov att undanta två anställda från turordningslistan vilka arbetsgivaren finner av särskild betydelse för den fortsatta verksamheten. Lagen om anställningsskydd är dock semidispositiv vilket innebär att dess bestämmelser kan åsidosättas genom kollektivavtal så länge avtalet inte är till nackdel för de anställda, 2 § LAS, https://lagen.nu/1982:80#P2S1 Andra turordningslistor än huvudregeln i LAS kan alltså vara aktuella i ditt fall. Vidare har arbetsgivaren vissa skyldigheter enligt Lagen om medbestämmande i arbetslivet, (MBL). Enligt 11 § MBL skall arbetsgivaren, innan denne beslutar om viktigare förändring av sin verksamhet, på eget initiativ förhandla med arbetstagarorganisation i förhållande till vilken han är bunden av kollektivavtal. Detsamma skall iakttagas innan arbetsgivare beslutar om viktigare förändring av arbets- eller anställningsförhållandena för arbetstagare som tillhör organisationen. Med vänlig hälsning
Martina BlombergRådgivare