FrågaAVTALSRÄTTFormkrav11/10/2011

Hyresavtal

Hej Kan hyresvärden ha rätt att kräva mig på en månads hyra för jag tackar nej till lägenheten. Han har skickat ett kontrakt men vi valde bara 4 dagar efter tacka nej. Nu hotar han med att skicka summan till kronofogden. Har han verkligen rätt till detta?

Lawline svarar

Hej, utan att veta mer angående situationen är det ganska svårt att ge ett svar på frågan men jag ska försöka svara så gott jag kan. Jag vet till exempel inte om hur diskussioner har förts mellan dig och hyresvärden innan dess att kontraktet har skickats till dig. När det gäller hyreskontrakt, som jag antar att det handlar om i frågan så är det viktigt att veta att muntliga avtal är bindande juridiskt sett, lika bindande som ett skriftligt. Därför ger jag exempel på två situationer som verkar mest relevanta utifrån frågeställningen. *Om muntligt kontrakt inte föreligger* Om du och hyresvärden aldrig har kommit överens om kontraktet, vare sig muntligt eller skriftligt har han ingen som helst rätt att kräva någon hyra eftersom att ett giltigt avtal inte föreligger. *Om muntligt kontrakt föreligger* Om ni däremot vid tidigare diskussioner, förhandlingar muntligen har kommit överens om ett kontrakt är du däremot bunden i juridisk mening. Typfall skulle vara om du och hyresvärden diskuterat lägenheten, hyra och andra omständigheter och du sedan har tackat ja och sedan först när det skriftliga kontraktet kommer väljer att tacka nej. Då existerar alltså redan ett juridiskt bindande avtal även om du inte väljer att skriva under kontraktet. Då gäller hyreslagen (kap 12. jordabalken) i sin helhet. Anledningen till att det nästan alltid skrivs hyreskontrakt i skriftlig form är så klart ur bevissynpunkt då ett muntligt bindande kontrakt är väldigt svårt att bevisa. Jag hoppas att du fick tillräcklig vägledning av mitt svar, annars är det bara att höra av dig igen om du vill ha ytterligare klarhet i frågan. LÄNK hyreslagen: http://www.lagen.nu/1970:994#K12 Mvh
Oskar AxelsonRådgivare