PRESKRIPTION AV KONSUMENTFORDRAN

Hej! För några månader sedan köpte jag varor från en internetbutik med betalningssätt "faktura" och betalningsvillkor "14 dagar från det att vi har levererat hela din beställning". Varorna har sedan länge levererats men fakturan följde inte med varorna så som angivet i köpvillkoren. Detta har jag även meddelat säljaren, som dock inte har återkommit till mig och heller inte skickat någon faktura. Jag har givetvis för avsikt att betala varorna, men eftersom att månaderna går och jag inte fått någon faktura är min fråga vad som rimligen kan förväntas av mig samt hur lång tid säljaren har på sig att skicka fakturan?

Lawline svarar

Hej, Huvudregeln vad gäller skulder är att de ska betalas när borgenären (i ditt fall säljaren) begär det, Skuldebrevslagens 5 paragraf. Det har dock inte ansetts passande att fordringar blir liggande för evig tid för att sedan krävas in helt plötsligt varför vi har Preskriptionslagen. Huvudregeln där är att en fordran preskriberas efter 10 år om borgenären inte avbryter preskriptionen genom att kräva betalt (2 paragrafen). När det gäller fordringar som näringsidkare har på konsumenter har man dock satt gränsen ännu snävare. Här gäller nämligen tre år (5 paragrafen 2 stycket). Det betyder att om du inte får någon faktura inom tre år från köpet så har din skuld förfallit och du behöver inte betala. Du har ingen skyldighet att påpeka för säljaren att du inte fått någon faktura. Det är dock lovvärt att du gjort detta och kan vara bra ur bevishänseende om säljaren senare skulle begära betalning med dröjsmålsränta för att du inte betalt i tid. Det kan absolut inte förväntas av dig att du ska jaga säljaren för att få betala, det är säljarens jobb att hålla koll på att han fått betalt. Det är alltså upp till dig om du vill kontakta säljaren igen eller om du vill avvakta treårsgränsen. Jag hoppas att mitt svar har varit till hjälp. Hör gärna av dig om du har ytterligare frågor. Du kan hitta såväl Skuldebrevslagen som Preskriptionslagen på www.lagen.nu. Vänligen,
Hampus SabelRådgivare